Geschreven door: hekkie 8-1-2012 12:58:58 |
Lieve hobbymaatjes
Ik ben uitgenodigd voor een besnijdenisfeest van 2 jongetjes.
Weten jullie of hier ook kaartjes voor zijn of wat je hiervoor kan maken.
En wat neem je mee naar dit feest, geef je geld of geef je kadotjes.
Hoop dat ik wat tips kan krijgen, want het is al volgend weekend
Bedankt
Hekkie |
Geschreven door: lammie 8-1-2012 13:12:38 |
informeer eens bij mensen van het zelfde geloof wellicht kunnen ze jou meer informatie geven
succes
nel |
Geschreven door: ilse1234 8-1-2012 13:19:18 |
Nou ik zeg je eerlijk, vind het ritueel al moeilijk, laat staan dat ik daar een kaartje voor zou kunnen bedenken..
Maar net wat Nel zegt informeer eens bij mensen die dit doen...
Ilse |
Geschreven door: margje 32 8-1-2012 13:22:02 |
even googlen? ik zeg altijd hier als spreuk google weet alles ! |
Geschreven door: Pollepelle 8-1-2012 13:30:10 |
Kun je dat een feest noemen .
Nou ja hoort bij die mensen hun manier van leven, dus daar zullen we het hier verder maar niet over hebben.
Vind het moeilijk om hier iets bij te bedenken. Misschien is er een gedichtje te vinden. Het is voor hen tenslotte weer een stapje richting volwassenheid. |
Geschreven door: creastrid 8-1-2012 13:39:23 |
Besnijdenis heeft niets met een stapje dichter bij de volwassenheid te maken, wordt gedaan na de geboorte. Er zijn diverse godsdiensten die besnijdenis hebben, dus ga eerst na welk geloof en dan wat de gebruiken zijn. kun je vinden op google.
groet
Astrid |
Geschreven door: Pollepelle 8-1-2012 14:00:43 |
ok Ik meende dat het altijd later gedaan werd. |
Geschreven door: karinvanes 8-1-2012 14:10:50 |
Ik zou een EHBO trommel meenemen...
Maar je zou naar de betekenis van dit ritueel kunnen vragen en dat combineren met een geboortekaartje.
En een kado?
Ik geloof dat geld een symbool van statis is.
Karin. |
Geschreven door: pedicuurtje 8-1-2012 14:30:15 |
Kun je het niet vragen aan de mensen zelf, en zeggen dat je niet weet wat erbij hoort enz. |
Geschreven door: inga 8-1-2012 14:48:27 |
 2 opkikkertjes misschien!!!!! Of een lekker snoepje voor die kids.
Ik zou zowiezo niet naar dat "feest" gaan. Ik voel de rillingen over mn lijf gaan
Sucses hoor, Ingrid  |
Geschreven door: Kittekatje 8-1-2012 14:55:18 |
Jee, wat doen jullie moeilijk over iets wat in onze multiculturele samenleving doodgewoon is !!! 
Er zijn trouwens ook genoeg Nederlandse mannen die zich op latere leeftijd nog laten besnijden ... het is veel hygienischer.
|
Geschreven door: hekkie 8-1-2012 15:03:05 |
Lieve hobbymaatjes
Het gaat om turks islamitische mensen.
Uiteraard heb ik het eerst aan hun gevraagd.
Het antwoord was dat ik alleen maar moest komen, daar waren zij al heel blij mee.
Ik zal me alleen niet op mijn gemak voelen, als iedereen met van alles aankomt en ik alleen met mezelf.
Vandaar, dat ik hoopte op leuke ideeen.
Jammer dat ik meer meningen krijg over de besnijdenis zelf.
Ik wordt hier wat verdrietig van.
Respect voor anderen en hun geloof en levenswijze geeft tenslotte vriendschap en verdraagzaamheid.
Hekkie
|
Geschreven door: Kittekatje 8-1-2012 15:16:20 |
Hekkie , voor zover ik me nog herrinner ( ben 10 jaar met een Turk getrouwd geweest ) krijgt het besneden jongetje voornamelijk, geld, goud en snoep ..... geld gebruikt de familie meestal om het feest en de enorme hoeveelheden lekker eten te bekostigen , het goud is een spaarpotje voor het jongetje en snoep spreekt voor zich 
Een envelopje met wat eurootjes zal , zeker nu in deze tijd van bezuinigingen... altijd welkom zijn !!!
Enne ... als het jongetje al wat groter is , 6 / 8 jaar , zal hij zich ontzettend trots voelen ... vergeet niet hem vol bewondering een komplimentje over zijn waarschijnlijk speciaal gekochte of gemaakte kledij te geven !!! |
Geschreven door: Adat 8-1-2012 15:18:53 |
Het is misschien inderdaad handig om het aan andere Turkse mensen te vragen.
Ik had dat met het suikerfeest van een Marokaanse collega, heb het toen ook aan mensen van het zelfde geloof gevraagd.
Succes !
Groetjes;
Ada. |
Geschreven door: agnesw62 8-1-2012 15:51:44 |
ik heb dit op internet gevonden:
BESNIJDENIS
Tijdens een besnijdenis wordt de voorhuid van de penis weggesneden, maar waarom? Dat werd gevraagd aan Turkse en Marokkaanse mensen en zo werd er geantwoord: Marokkaanse mensen vinden het een overgang naar het moslim worden. Turken vinden het een overgang van kindertijd naar volwassenheid. Het werd ook door beiden gezien al hygiëne. Bij de Marokkaanse gebeurt het tussen de drie maanden en vier jaar. Bij de Turken gebeurt het tussen de drie jaar en zeven jaar. Zoals je kunt zien bestaan er verschillen tussen de groepen. Tegenwoordig gebeuren besnijdenissen in een ziekenhuis, omdat het daar veel veiliger is dan thuis. Enige verschil is dat een professionele besnijder de woorden "Bismillah" (=In naam van God) uitspreekt op het moment dat hij de voorhuid wegsnijdt.
Na de besnijdenis wordt er feestelijke kleding gedragen voor de viering van de besnijdenis. Een Turkse jongen draagt vaak een rode of blauwe cape afgezet met witte dons, een donkere broek met een wit shirt, een feestelijke hoed, een scepter in zijn hand en een sjerp met `Masallah` (= `Gods wil, `geluk` erop. Een Marokkaanse jongen draagt vaak een witte, wijde, lange overhemdjurk met daarover een jellaba, een fez op zijn hoofd en slippers aan zijn voeten. Marokkanen verven een avond van te voren soms de voeten en de handen met henna. Marokkanen vieren de besnijdenis feest meestal thuis dan zitten de mannen en vrouwen apart, maar Turken vieren het soms ook in een zaaltje. In een zaaltje wordt er dan gedanst, ze krijgen cadeautjes en geld, er wordt een gezamenlijke maaltijd gegeten en vaak ook alcohol gedronken.
nav het bovenstaande zou ik dus geld geven, maar las dat er ook vaak iets van goud wordt gegeven.
ik hoop dat je hier wat aan hebt, hekkie |
Geschreven door: creaopoe 8-1-2012 16:02:45 |
Ik heb voor onze kleinzoon een leuk cadeautje meegenomen, geen kaart, maar heb een foto gescrapt en ingelijst en daar de datum van de besnijdenis opgezet, vonden mijn dochter en haar vriend (half marokkaans met een nederlands paspoort trouwens) heel leuk, vooral omdat ze wisten, dat wij er eerst onze bedenkingen hadden, maar hij vertelde dat zijn vader heel graag de besnijdenis wilde en joodse jongens worden toch ook besneden en ook nederlandse jongetjes, die geen buitenlandse achtergrond hebben.
Ons boefje hij heeft er helemaal geen last van gehad en het is veel makkelijker schoon te houden |
Geschreven door: hekkie 8-1-2012 16:16:46 |
Ik ga voor geld in een mooie gescrapte envelop en snoep voor de beide jongens.
Groet, Hekkie |
Geschreven door: agnesw62 8-1-2012 16:28:34 |
veel plezier op het feest hekkie, t schijnt een eer te zijn om er als buitenstaande (nederlandse) er bij te mogen zijn. |