Geschreven door: creastrid 21-8-2008 9:19:23 |
Steeds weer duikt de vraag op:
Wat zijn ATC kaartjes?
Vandaar dat ik dit nog maar eens van "stal" gehaald heb.
Het begrip ATC is ondertussen een bekend iets binnen het kaartenmaken. Het is 1996 "bedacht" door de zwitser Vanci Stirnemann. Het enige waar je je aan te houden hebt, is de maat van het kaartje:
2.5"x3.5" of wel in centimeters 8,9x6,4 .
Verder kun je alles wat je normaal gebruikt bij het kaarten maken op je ATC maken dan wel gebruiken. Kortom alles mag, als je de maat maar aanhoudt.
Verder is het de bedoeling dat je kaartje met andere "artists" ruilt. Over de hele wereld wisselen heel veel kaartjes van eigenaar. De afkorting staat ook voor: Artist Trading Card, vrij vertaald Kunstenaars ruil kaart.
Er zijn legio mogelijkheden om deze kaartjes te maken. Je kunt hier je creativiteit volledig in kwijt. Alle technieken die je bij het maken van kaarten gebruikt kun je hier toepassen. Ook de vouwkaarten kun je in een mini-uitvoering op een atc maken.
gr Astrid |
Geschreven door: creastrid 21-8-2008 9:51:56 |
Wat is een swap?
Een ruiling van kaartjes in groepsverband.
Iemand organiseert zo`n swap met een vast onderwerp. Het aantal kaartjes is minimaal 3, vaak geeft de host (dat is de organisator/trice) aan hoeveel kaartjes er maximaal ingezonden mogen/kunnen worden. Ook geeft de host aan wat de einddatum is van inzending. Je stuurt je atc`s in sleeves ( plastic hoesjes) met een aan jezelf geadresseerde enveloppe voorzien van voldoende postzegels (of die voeg je los bij) naar de host. Denk wel om voldoende frankering, want het is voor de host niet te doen om strafport te gaan betalen. De host zorgt voor de verdeling (ruil) van de kaartjes en verzendt deze.
Daar dit heel veel werk is wordt vaak voor de host nog een extra atc er bij gedaan als dank voor al het werk dat ze er aan heeft.
Maak je atc`s zoals je ze zelf ook graag zou ontvangen.
Nog vragen, stel ze hier, ( aub gebruik deze topic niet voor reclame maken voor een bepaalde swap, daar is de betreffende topic van de swap voor bedoeld.)
gr Astrid |
Geschreven door: creastrid 21-8-2008 9:57:40 |
Onderlinge ruiling.
Je kunt als je bij de creaties kijkt, ATC, wel een kaartje tegenkomen dat je zo aanspreekt, dat je het in jouw collectie wilt hebben. Je kunt dan aan de maakster/maker vragen of zij/zij die met jou wil ruilen. Je kunt 1 tegen 1 ruilen, maar ook afspreken 3 tegen 3.
Ook kun je een blinde ruil doen, dan weet je niet wat je terugkrijgt. Is erg leuk. Het is dan echt een verrassing wat je ontvangt.
Bij beide ruilen stuur je de kaartjes in een sleeve, zonder retourenvelop en zonder postzegels.
gr Astrid |
Geschreven door: helga 24-9-2008 8:14:25 |
wat ik hier nog bij wil voegen is het begrip poezie atc kaartjes
dit zijn 2 kaartjes aan elkaar dus totaal 8,9 -12.8
deze ga je versieren als een gewoon atc kaartje, maar er moet een gedichtje ( vaak maar 2 regeltjes) bij geschreven worden.
en ook bij deze is de enige regel, alles mag als je je maar aan de maten houd.
ik hoop dat het zo duidelijk is
groeten helga |
Geschreven door: creastrid 24-9-2008 10:43:01 |
Helga,
waarom moet een poezie atc kaartje uit 2 kaartjes bestaan. Ik heb in de begin periode poezie atc`s gemaakt, maar gewoon enkele kaartjes, het moet toch niet.
Je kunt allerlei atc kaartjes maken met een dubbele atc, ik heb wel kerstatc`s gemaakt die dubbel waren, maar dat is toch maar net wat je er zelf van maakt. |
Geschreven door: helga 24-9-2008 15:39:12 |
hallo astrid
voor mij is een poezie atc echt een dubbel atc kaartje
wat jij hebt is een atc kaartje met een gedichtje erop
( althans zo zie ik het)
groetjes helga
|
Geschreven door: GeVi 24-9-2008 15:59:12 |
Ja Helga
Het moet een dubbel kaartje zijn. Je slaat het poezie-album open en
leest het gedichtje. Voorwaarde is ook dat het gedichtje handgeschreven is, ook al weer net als in een poezie-album.
Gerda |
Geschreven door: creastrid 24-9-2008 16:01:57 |
Dus dan zou hij bij de technieken moeten staan. Want het is dus een bepaalde techniek van een atckaartje.
Sorry.
groetjes Astrid |
Geschreven door: helga 24-9-2008 17:26:18 |
nou dat klopt niet helemaal, want eigenlijk is willie de bedenker van het geheel`
vandaar dat deze regel aangehouden is
|
Geschreven door: helga 24-9-2008 17:33:14 |
ik heb het voorbeeld bij mijn eerste berichtje veranderd, ik hoop dat het nu duidelijker is
groetjes helga  |
Geschreven door: creastrid 24-9-2008 17:33:33 |
Helga, wil je hem bij de technieken zetten, misschien dat er dan meer mensen geïnteresseerd raken voor de poezie atc`s.
groetjes Astrid |
Geschreven door: helga 24-9-2008 17:42:57 |
ja hoor , hij staat nu ook bij de technieken
groetjes helga |
Geschreven door: creastrid 5-10-2008 18:33:37 |
Klopt Marielle, maar die poezie atcs van 8,9 -12.8 worden dubbelgevouwen, zodat je weer 8,9x6,4 kaartjes overhoudt.
 |
Geschreven door: creastrid 5-10-2008 18:41:30 |
Als het goed is, passen de spinners ook gewoon in je map hoor. Ik maak bijna altijd kaartjes met iets er op en die gaan echt gewoon in een sleeve en daarna in een map. Goed ze worden wat hoger dan anderen, maar het plastic van de map kan dit echt wel hebben. |
Geschreven door: creastrid 15-10-2008 21:44:37 |
Nog even wat meer uitleg over ATC.
Een serie is een aantal ATCs die iets gemeen met elkaar hebben, zoals bijvoorbeeld hetzelfde thema, maar die niet aan elkaar gelijk zijn.
Een editie is een aantal ATCs die aan elkaar gelijk zijn.
Een unica is een enkele ATC.
Bij een swap is het aantal kaartjes van een serie een veelvoud van 3.
Maar ook dit kan afwijken, door bijv een Alfabet swap.
|
Geschreven door: creastrid 15-10-2008 22:14:09 |
Dank je wel Nelleke, voor deze uitleg, ook ik maar vaak unica`s en ben helemaal niet zuinig met mijn zegels.
Ik vraag om sleeves om de kaartjes omdat als de kaartjes los worden verstuurd ze vaak minder netjes aan komen, en een envelopje of omslagje zou ik zelf mooier vinden.
Dus dames, op naar de unica swaps met echte kunstwerkjes.
|
Geschreven door: creastrid 15-10-2008 22:40:57 |
Ik ben daar even wezen kijken, en inderdaad wat wij doen is veel te veel kaartenmaak gebonden. Heb echt zitten genieten, prachtige tekeningen zonder de bij ons bekende plaatjes.
Ga proberen ook zo mijn atc`s te bewerken. |
Geschreven door: creajannie 20-10-2008 11:50:49 |
Ik heb nu een paar keer de vraag gehad,van hoe moet
ik dat nu invullen:
En daar ik het ook niet zeker weet,hier even de vraag.
Je maakt een swap van bijv.3 kaartjes +1 voor de gene die het host.
Bestaat je serie dan uit 3 +1 of 4?
Misschien dat er iemand hier een antwoord op kan geven.
Hoop dat het zo duidelijk is en dat er meer mensen hier iets aan hebben.
Groetjes Jannie |
Geschreven door: creastrid 10-12-2008 12:16:53 |
Doe je een 1 op 1 ruil, dan is het ook leuk om ipv een sleeve een leuk envelopje te maken, waar je je atctje dan in doet.
Is ook leuk voor bijv een verjaardag, een klein kadootje op zich.
|
Geschreven door: GeVi 10-12-2008 13:35:08 |
Ik vind het heel belangrijk dat de kaartjes voorzien worden van sleeves of een plastic klik-zakje, als je met een maatje meerdere kaartjes ruilt.
Hier loopt een postbode rond, die de brieven lekker nat laat regenen en door de sleeves of plastic zakjes blijve de kaartjes mooi. Anders toch zonde van al het werk
Verder ruil ik ook graag 3 of meer kaartjes tegelijk vanwege de porto-kosten. Als je geregeld 10 tot 15 keer ruilt per week, dan gaat het anders aardig in de papieren lopen. Dat is geen hollandse krenterigheid.
|
Geschreven door: creastrid 14-9-2009 8:46:05 |
Ik heb de sheets met 9 vakjes in drie delen geknipt zodat ik bij swaps en ruilingen van meer dan 2 kaartjes, mijn atcs in zo een "verknipte" sheet verstuur.
Blijven ze én droog én bij elkaar tijdens verzending.
|
Geschreven door: creastrid 14-9-2009 9:14:33 |
Antwoord voor Janny,
Het atctje dat je voor de host erbij doet, hoeft helemaal geen deel uit te maken van de serie die je voor de swap maakt.
Je kunt ipv een extra atc ook frutsels e.d. sturen voor op atc`s. Maar het is geen verplichting om iets voor de host mee te sturen, maar wel heel attent.
Hoop dat ik de vraag hiermee beantwoord heb.
groetjes Astrid
|
Geschreven door: @ddy 14-9-2009 9:41:07 |
De vraag is denk ik al beantwoord, kijk maar naar de datum!!!!! |
Geschreven door: creastrid 14-9-2009 13:31:03 |
Kan wel, maar niet in dit topic, dit is een vast topic, dus is niet echt datum gebonden.
Het topic stond bovenaan en om heel eerlijk te zijn heb ik verzuimd naar de datum te kijken.  |
Geschreven door: imara 15-9-2009 13:45:10 |
Eh,
Als ik het goed begrijp is atc dus een gewone kaart alleen de maat is anders?
dus kan ook borduren 3d scrap?
Sonja |
Geschreven door: creastrid 15-9-2009 13:48:51 |
Klopt Sonja je mag alle technieken gebruiken die je ook bij kaarten maken gebruikt, als de maat maar 8,9x6,4 cm is. . |
Geschreven door: karin59 18-9-2009 1:25:52 |
hallo astrid,
ik zie vaak staan, 9 + 1
mogen dat dan ook 3 series van 3
atc kaartjes zijn.
of bij bv. 6 + 1, 2 series van 3 kaartjes, plus in beide gevallen 1 kaartje voor de host.
groetjes karin |
Geschreven door: creastrid 18-9-2009 9:47:45 |
Karin, ik denk dat die 9 + 1 op connected atc slaat, je kaartjes vormen dan tezamen één afbeelding die je als het ware in 9 gelijke stukken hebt verdeeld.
6 +1 wil zeggen dat je voor een swap 6 kaartjes maakt die allemaal hetzelfde gemeen hebben, maar niet hetzelfde hoeven te zijn plus 1 voor de host, maar dat laatste is geen verplichting. |
Geschreven door: karin59 18-9-2009 12:38:02 |
hallo astrid,
bedankt voor de uitleg, maar nu heb ik nog 1 vraagje.
zoals met 6 + 1, vul je op de achterkant dan in ; 1/6 t/m 6/6 of
1/7 t/m 7/7. als het nu het eerste is, wat zet je dan op het 7de kaartje? ik heb eigenlijk alleen nog maar meegedaan met de wedstrijden uit het HJ met 3 kaartjes, vandaar dat ik dit zo vraag.
groetjes karin
|
Geschreven door: GeVi 18-9-2009 13:13:58 |
Hallo Karin.
Ik nummer de kaartjes bij 3+1 van 1 t.m 4 en bij 6 + 1 van 1 t.m 7.
Ik probeer altijd verschillende kaartjes te maken en laat de host zelf een kaartje uitzoeken. Smaken verschillen nu een maal.
Groetjes Gerda |
Geschreven door: karin59 18-9-2009 18:51:30 |
astrid en gerda heel erg bedankt voor alle informatie. ik zal eens even aan de slag gaan, eerst proberen en dan misschien wel aan swaps meedoen, met de wedstijden van HJ heb ik al 2 prijsjes gewonnen, dus zo heel erg slecht zullen ze nou ook wel weer niet zijn. ik was daar trouwens heel erg blij mee, iedereen nog bedankt die gestemd heeft (de wijze uil was de laatste).
groetjes karin.
|
Geschreven door: creastrid 18-9-2009 19:52:02 |
Klopt helemaal, wat je zegt, maar niet bij alle swaps mag je zelf kiezen, als je aan een swap van mij mee doet, zijn dat er altijd maar 3.
Bij de andere swaps staat, 3, 6 of 9 . Bij de connected hier op HJ zijn het er 9, dat kunnen er dus niet minder zijn.
groet Astrid |
Geschreven door: creastrid 18-9-2009 19:55:01 |
Karin, toch even een ander vraagje over dat stemmen, hoe weet jij wie er het laatst gestemd heeft?
groetjes Astrid |
Geschreven door: karin59 18-9-2009 20:14:07 |
hallo astrid,
ik weet helemaal niet wie er gestemd heeft, omdat ik toen (de laatste keer dat je atc`s moest opsturen naar een adres dat in het HJ stond) nog niet zo thuis was op deze site, maar dat stemmen is toch ook anoniem voor de deelnemers?
ik wilde gewoon alsnog iedereen bedanken dus niet iemand speciaal.
sorry een misverstandje.
groetjes karin. |
Geschreven door: karin59 18-9-2009 20:29:04 |
ach, nou snap ik denk ik wat je bedoeld met dat laatste. ik begreep
het even verkeerd, astrid. de wijze uil is de laatste atc die ik ingestuurd heb, daarna was het afgelopen, ook met de kaarten trouwens. nu ga ik over op emailen.
nogmaals groetjes van karin. |
Geschreven door: creastrid 18-9-2009 20:44:43 |
hahaha, en wijzeuil is hier lid, vandaar de verwarring.
|
Geschreven door: karin59 18-9-2009 21:10:27 |
nou, gelukkig dat, dat opgelost is,toch? wat zul je wel niet gedacht hebben.
maar nu heb ik nog een klein vraagje (ik ben wel nieuwsgierig hé?).
waar kun je die sleves kopen en wat kosten die zo ongeveer?
groetjes karin.
|
Geschreven door: creastrid 18-9-2009 21:12:57 |
Ik stuur je een pbtje.
|
Geschreven door: Els AW 9-10-2009 9:47:24 |
Mag ik hier even aan toevoegen dat àlles mag op een atc?
Dus niet alleen de bekende kaartentechnieken in atc-formaat, maar werkelijk alles wat je kunt bedenken!
Dus ook vingerverven, stempelen, borduren, naaien, plaatjes uit folders, kortom: bedenk het maar!
Zolang het niet te dik wordt, want het moet in de sleeve en verzamelmap passen
creatieve groet,
Els AW |
Geschreven door: karin59 14-10-2009 9:11:01 |
als ik nou een serie van 9 kaartjes heb en er worden er 3 of 6 gevraagd, mag ik van die 9 er 6 insturen.
groetjes karin |
Geschreven door: hildevb 14-10-2009 9:18:34 |
Tuurlijk mag dat karin.
Ik heb ook regelmatig nog enkele atc over van een swap, als dat hier voor een swap op hj is, dan stel ik wel die overige atc pas ter beschikking om te ruilen nadat de swap is afgelopen, zodat niet iemand met mij persoonlijk gaat ruilen en daarna nogmaals eentje van dezelfde serie met de swap terugkrijgt. Maar je bent er volledig vrij in
groetjes
hilde |
Geschreven door: aliehelder 14-10-2009 19:17:57 |
Moet je gewoon eens bij de swaps gaan kijken
Dan kun je namen zien en via de leden lijst kun je dan kijken
Er zijn aparte atc mappen
Gr alie |
Geschreven door: creastrid 14-10-2009 19:31:02 |
Als je bij creaties bij ATC gaat kijken zie je er heel veel.
gr Astrid |
Geschreven door: karin59 15-10-2009 1:15:13 |
hoi astrid,
ik zou heel graag zoals sommige anderen een atc map willen hebben. hoe krijg ik die?
groetjes karin |
Geschreven door: creastrid 15-10-2009 9:40:44 |
Hallo Karin,
ook even een antwoord in het topic, omdat er misschien meerderen zijn die met die vraag zitten.
Als je je atc-tjes bij je creaties gaat zetten, kun je kiezen welke categorie (net als bij je kaarten) je kiest dan voor ATC cards en dan wordt er automatisch een ATC map aangemaakt.
groetjes,
Astrid
|
Geschreven door: crea-girl 22-10-2009 9:52:07 |
Ik zag een host van een swap 4+1 kaartjes toestaan bij haar swap,
Ik wilde even vermelden voor mensen die ooit een swap gaan hosten dat dit niet handig is, 3 anderen mensen zouden hetzelfde moeten doen om dat ene extra kaartje te kunnen verruilen..het maakt het verdelen lastiger omdat je dan waarschijnlijk dat 4e kaartje overhoud omdat het niet meer verruilbaar is doordat de meesten 3/6 of 9 kaartjes zullen gebruiken.
Ja het klinkt wel leuk dat je zelf het aantal bepaald, maar de meervoud van 3 is er juist omdat dat het makkelijkst te verdelen is, daar is echt over nagedacht.
Nou dat wilde ik even kwijt,
Groetjes Cindy |
Geschreven door: Caecilia 30-10-2009 9:17:58 |
ik bewaar ze in `n pokemonmap is precies de maat en bij de speelgoed of bij de drogisterij van het vat te halen, succes groet Cilia |
Geschreven door: linette 17-11-2009 12:00:58 |
Waar kan je de sleeves (plastic hoesjes?) halen? Zijn die even groot als de kaartjes of kan je er ook gewoon een A5 zakje omheen doen? |
Geschreven door: creastrid 19-11-2009 16:28:24 |
Ik zal even bij mijn profiel neerzetten waar ik mijn sleeves en albums haal.
groetjes,
Astrid |
Geschreven door: creastrid 19-11-2009 16:29:57 |
Als je bij Bart die map gaat bekijken, kun je het beste een atc kaartje meenemen om te kijken of het past.
|